"RÓŻNE JĘZYKI I UZDOLNIENIA NIE SĄ PRZESZKODĄ”
INTEGRACJA DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI POPRZEZ RÓŻNE RODZAJE ZAJĘĆ
Zespół Szkół Integracyjnych w Kłodzku, w tym roku szkolnym, rozpoczął realizację dwuletniego Partnerskiego Projektu Szkół w ramach europejskiego programu Comenius. Będziemy współpracować ze szkołami: Primary School Vasil Levski z Pravets w Bułgarii, Rainbow Private Schools LTD z Nikozji na Cyprze oraz Ulubatli Hasan Ilkogretim Okulu z Izmiru w Turcji.
Na czym będzie polegała współpraca? Przede wszystkim chcemy się wzajemnie poznać.
W projekt będzie zaangażowana cała społeczność szkolna. Uczniowie będą brali udział w różnego rodzaju imprezach, które promują wspólne działania uczniów zdrowych i niepełnosprawnych a zarazem poszerzają wiedzę o krajach, z których pochodzą współpracujące szkoły. Główną płaszczyzną kontaktu będzie Internet – strona internetowa projektu oraz blogi informacyjne prowadzone przez poszczególne szkoły. Ciekawą formułą spotkań będą tematyczne wideokonferencje, podczas których uczniowie poznawać będą, między innymi, swoje tradycje świąteczne, wymieniać będą się informacjami o swoim regionie, inicjatywach na rzecz ochrony środowiska czy działaniach sportowych. Nauczyciele, szczególnie ci bezpośrednio zaangażowani w pracę z dziećmi niepełnosprawnymi, podczas wideokonferencji, będą się ze sobą dzielić swoimi dokonaniami, pomysłami i przykładami dobrych praktyk.
Istotnym elementem projektu będą spotkania delegacji uczniów i nauczycieli w partnerskich szkołach. Najbliższe spotkanie planowane jest w maju 2010 w Bułgarii, następne odbędą się na Cyprze, w Polsce i w Turcji.
W listopadzie bułgarskim Pravets spotkali się szkolni koordynatorzy projektów oraz dyrektorzy placówek. Ustaliliśmy obszary i harmonogram wspólnych działań. Jedno wiemy na pewno - mamy głowy pełne wspaniałych pomysłów na to żeby różne języki i uzdolnienia nie tylko nie były przeszkodą we wspólnych działaniach ale zachętą do nich!
“Different languages and abilities are not an obstacle”
Integration of children with special education needs in school by free style activities
This school year Zespół Szkół Integracyjnych in Kłodzko began the realization Multilateral Partnership Project within the European programme Comenius. For two years we will co-operate with schools: Primary School Vasil Levski from Pravets in Bulgaria, Rainbow Private Schools LTD in Nicosia (Cyprus) and Ulubatli Hasan Ilkogretim Okulu in Izmir (Turkey). On what will our co-operation based? First of all we want to meet each other.
The co-operating schools are educational institutions for both disabled and non-disabled children. The main goal of the project is the exchange of experiences related to the integration process at our schools. We will work together at ‘Student-partner Code of Ethics’ which finally can be used by schools being exposed to this subject among their pupils.
The whole of school community will be engaged in the project. Pupils will participate different kinds of events to promote integral activities for disabled and non-disabled pupils as well as to expand pupil's knowledge about countries of co-operating schools. The Internet will be the main way of contact – the internet web side of project and the informative blogs led by individual schools. The most interesting method of meetings will be video conferences, during which the pupils will get to know their holiday traditions, exchange information about live-in regions, initiatives focused on the protection of environment or sport. The teachers directly involved in work with disabled children, particularly during video conference, will be able to share their achievements, ideas and the examples of good practices.
The essential element of project will be meetings of pupils' and teachers' delegations in partnership schools. The closest meeting is planned in May 2010 in Bulgaria, next will take place on Cyprus, in Poland and in Turkey.
The school co-ordinators of project as well as the principals of partner schools met together in Bulgarian Pravets in November. We established the areas and the schedule of tasks. For sure we have our heads full of splendid ideas in order to different languages and abilities will not only an obstacle in common activities but also an encouragement to them!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz